Att mäta och analysera prestationen i ett företag är avgörande för att uppnå framgång. Ett av de...
Räkna ut konverteringsgrad
Räkna ut konverteringsgrad
Konverteringsgrad (Conversion rate – CR)
Konvertering används för att mäta hur ofta ett mål uppfylls, hur stor andel av dina besökare som tar de steg du önskar. T ex hur många av dina besökare tecknar sig för ett nyhetsbrev, registrerar ett konto eller går igenom ett visst antal steg i en guide. När man pratar e-handel handlar konvertering oftast om hur många av dina besökare som genomför ett köp.
Så här gör du för att räkna ut konverteringsgrad för din e-handel.
Om du har 100 besökare och tre av dessa besökare väljer att lägga en order, då är din konverteringsgrad 3% (3/100=0,03)
Tips för att förbättra din konvertering
Att arbeta med att förbättra konvertering är oftast en mycket bra investering. Exempel på saker som kan öka konverteringen i en e-handel är en enkel och tydlig sida som är lättnavigerad, det ska vara enkelt att hitta det man letar efter.
Väldigt viktigt är också att ha en enkel och tydlig kassa med så få steg som möjligt för att kunna genomföra ett köp.Tydlig information om fraktpriser och fraktalternativ. Lätt att hitta kontaktinformation, finns det positiva recensioner av dina produkter från kunder är det toppen att visa upp dessa då det brukar ökar konverteringen.
Följa konverteringen automatisk med Peasy.nu
Peasy.nu startades för att hjälpa både stora och små e-handlare att lättare plocka fram sina nyckeltal och följa dem över tid. Du får alla tal till din mobil varje dag och slipper själv gräva i flera olika system för att ställa samman din egen rapport. Peasy.nu ansluter till dina system och plockar automatiskt samman all data och skickar till dig varje dag. Du har alltid full koll, och slipper själv jaga och leta data.
Just nu får alla nya användare en månad gratis, testa gärna och se om det hjälper dig få bättre koll på din e-handel!
Enklaste sättet att ha koll på din e-handel direkt i mobilen
Nyheter
Viktiga nyckeltal för framgång
Omnichannel, optimera din försäljning
Omnichannel strategi har blivit allt mer populär i dagens konkurrenskraftiga försäljningsmiljö....
E-handelsanalys en guide
E-handel har blivit en viktig del av dagens företagslandskap. Med allt fler konsumenter som väljer...
6 tips när du ska välja e-handelsplattform
När du ska välja e-handelsplattform är det viktigt att överväga följande faktorer 1....
Att starta en webshop: 10 tips för nybörjare
Att starta en webshop kan vara en spännande resa mot att bli e-handelsentreprenör. Här är några...
Använda statistik för att revolutionera din e-handel
I den digitala tidsåldern har e-handeln blivit ett kraftfullt verktyg för företag att nå ut till...
Statistikens roll i e-handelns framgång
I en tid där e-handel fortsätter att expandera explosivt, är användningen av statistik avgörande...
Att avslöja mönster och fatta bättre beslut
Statistik är en fascinerande vetenskap som ger oss verktyg för att analysera och tolka data,...
Nyckeln till informerade beslut
I en värld som ständigt översvämmas av data, har statistiken blivit en oumbärlig del av vårt...
Hur e-handelsstatistik kan hjälpa dig att fatta smartare beslut
I dagens digitala ålder har e-handeln blivit en oumbärlig del av detaljhandeln. För att blomstra i...
Att förstå och optimera ditt onlineföretag
E-handeln har blomstrat de senaste åren och har blivit en dominerande kraft inom detaljhandeln....
Nyckeln till framgång i den digitala erans handel
Det är ingen tvekan om att e-handeln har revolutionerat hur vi handlar och driver företag. För att...
Att ta din onlineverksamhet till nästa nivå
E-handel har förändrat landskapet för detaljhandeln och erbjuder företag möjligheten att nå en...
Varför det är viktigt att hålla koll på dina siffror
Att driva en e-handelsverksamhet kan vara en spännande och lönsam upplevelse. Med den ständigt...
Räkna ut konverteringsgrad
Konverteringsgrad (Conversion rate – CR) Konvertering används för att mäta hur ofta ett mål...
Ordlista för e-handel
Avvisningsfrekvens (BR – Bounce rate) Avvisningsfrekvens är en term som talar om hur stor...
Viktigaste nyckeltalen och KPI’erna för e-handel
Sätt mätbara mål Oavsett om du precis startat upp din e-handel eller om du har ett etablerat...