Räkna ut konverteringsgrad

Konverteringsgrad (Conversion rate – CR)

Konvertering används för att mäta hur ofta ett mål uppfylls, hur stor andel av dina besökare som tar de steg du önskar. T ex hur många av dina besökare tecknar sig för ett nyhetsbrev, registrerar ett konto eller går igenom ett visst antal steg i en guide. När man pratar e-handel handlar konvertering oftast om hur många av dina besökare som genomför ett köp.

 

Så här gör du för att räkna ut konverteringsgrad för din e-handel.

Om du har 100 besökare och tre av dessa besökare väljer att lägga en order, då är din konverteringsgrad 3% (3/100=0,03)

 

Tips för att förbättra din konvertering

Att arbeta med att förbättra konvertering är oftast en mycket bra investering. Exempel på saker som kan öka konverteringen i en e-handel är en enkel och tydlig sida som är lättnavigerad, det ska vara enkelt att hitta det man letar efter.

Väldigt viktigt är också att ha en enkel och tydlig kassa med så få steg som möjligt för att kunna genomföra ett köp.Tydlig information om fraktpriser och fraktalternativ. Lätt att hitta kontaktinformation, finns det positiva recensioner av dina produkter från kunder är det toppen att visa upp dessa då det brukar ökar konverteringen.

 

Följa konverteringen automatisk med Peasy.nu

Peasy.nu startades för att hjälpa både stora och små e-handlare att lättare plocka fram sina nyckeltal och följa dem över tid. Du får alla tal till din mobil varje dag och slipper själv gräva i flera olika system för att ställa samman din egen rapport. Peasy.nu ansluter till dina system och plockar automatiskt samman all data och skickar till dig varje dag. Du har alltid full koll, och slipper själv jaga och leta data.

 

Just nu får alla nya användare en månad gratis, testa gärna och se om det hjälper dig få bättre koll på din e-handel!

Enklaste sättet att ha koll på din e-handel direkt i mobilen

Nyheter