Slow fashion som växer snabbt

Hur gör man om man har en liten organisation och små resurser – men vill bli en stor e-handel? Man gör som Peasys kund Jumperfabriken.

Jumperfabriken är ett klädföretag som gått all in på slow fashion. De kallar det själva ”Modern Vintage” och får sin inspiration från 50-, 60- och 70-talen och ett mode med välsittande klänningar och mångsidiga koftor. Jumperfabrikens mål är att alla deras produkter ska vara långsiktigt hållbara och tidlösa i sin design – de ska helt enkelt aldrig bli otrendiga.

– Vår målgrupp är något äldre än den är för många andra klädmärken. Våra kunder är inte 18-åringar, det är huvudsakligen kvinnor mellan 35 och 60 som vill ha plagg som de kan ha i många år framöver, säger Michelle Winter, e-handelsansvarig på Jumperfabriken.

 

Jumperfabriken säljer sina produkter både genom återförsäljare och i egen kanal. Här ser man också en tydlig trend i att målgruppen går allt mer mot att handla mer online, vilket gör att Jumperfabrikens egen e-handel växer snabbt.

– Vi upplever oss som starka digitalt, och ser att vi har mycket potential att bli ännu starkare framöver. Men vi måste ta det steg för steg. Vi är fortfarande ett förhållandevis litet företag med en liten marknadsavdelning och vi har inga superresurser. Vi jobbar ganska basic och gör det mesta själva, vilket gjort att vi blivit extremt bra strukturerade internt, säger Michelle Winter.

Ett område där Jumperfabriken dock tar hjälp utifrån är inom analys och rapportering av försäljning. Genom sin e-handelsplattform Jetshop har Jumperfabriken fått tillgång till Peasys tjänster, vilket gör att man nu får regelbundna rapporter på dags-, vecko- och månadsbasis.

– Som litet företag är det jätteskönt att få dagliga rapporter. För oss som jobbar med webben är det nästan en direkt förutsättning, men det är också uppskattat av våra andra kollegor att kunna få en snabb överblick. Det gör att alla vet hur läget är och att alla blir mer involverade, säger Michelle Winter, och fortsätter:

– Jag gillar också att man varje dag får en topplista över de mest sålda produkterna. Vi gör ganska små kollektioner, så det är tacksamt att kunna se vilka som säljer bäst.

Vilka är dina bästa tips om man själv vill lyckas med e-handel?

– Jag skulle säga att nyckeln är att ha koll på alla kostnader från början. Det är så många dolda kostnader som man inte har koll på. Det är e-handelspåsar, etiketter, frakter och datorsystem. Självklart ska alla ha betalt för sitt arbete men man måste komma ihåg att det är ganska många procent som försvinner åt olika håll, så det är viktigt att man räknar på rätt konverteringskostnad från första början.

 

Vill du besöka Jumperfabrikens E-handel? Klicka här.

Vad säger våra kunder?

 

Peasy.nu

Peasy.nu skickar den viktigaste statistiken och nyckeltalen från din e-handel till din mail varje morgon. Vill du hålla koll under dagen så använder du vår app som alltid är uppdaterad.
Inget att installera, ställa in eller förändra i din nuvarande lösning.