Så växte Icebugs E-handel med 600 procent

Covid-19 tvingade skoföretaget Icebug att tänka om. Med nytt fokus och nya arbetsmetoder har försäljningen i den egna E-handeln nu ökat med över 600 procent – och Peasy har spelat en stor roll i framgången.

Skoföretaget Icebug grundades i Göteborg 2001. Sedan dess har man vuxit stadigt och förra året omsatte Icebug 187 miljoner kronor. I samband med utbrottet av Covid-19 tvingades fick man dock käppar i hjulet. Icebugs försäljning har historiskt sett i första hand skett via skohandlare och sportbutiker, men pandemin tömde snabbt dessa på kunder – och Icebug fick tänka om.

– Självklart har vi länge varit medvetna om att vi för eller senare behövt ställa om till att bli mer digitala och fokusera mer på vår egen E-handel. Men i och med att Corona dök upp behövde den omställningen ske över en natt i stället för över flera år, säger Marie Thomasson, head of demand på Icebug.

Kreativitet driver sälj

Lösningen för Icebug blev att genast utöka E-handelsteamet och upprätta en ny arbetsmodell som snabbt kunde öka så väl försäljning som insikter kring varumärket.

– Sättet vi jobbar på går i korthet ut på att vi testar väldigt många olika saker med kort tidshorisont, för att sedan skala upp det som fungerar och skala ner det som inte fungerar. Det gäller allt från Facebookannonser och samarbeten till bildspråk och produkttexter. Det här har skapat en mycket kreativ arbetsmiljö som också lett till väldigt fina resultat, säger Marie Thomasson.

Hon berättar också att Peasys tjänst fått en central roll i det dagliga arbetet på Icebug.

– Det första vi gör varje morgon är att öppna mailen och kolla på Peasys siffror från gårdagen. Dels stämmer vi av försäljningen och antalet ordrar och jämför dessa mot våra mål, men vi håller också stenkoll på vilka skomodeller som säljer bäst och varifrån vår trafik kommer. Det här gör att vi får en snabb överblick över hur det går för oss, men ger oss också ett bra underlag för att kunna bestämma
vad vi ska fokusera på under dagen.

Vill växa mer

Satsningen på den egna E-handeln har också gett tydliga resultat. Under andra kvartalet 2020 växte Icebugs E-handel med över 600 procent jämfört med föregående år. Marie Thomasson har dock ännu högre ambitioner.

– Det är jättekul att det fungerat så bra, men det är också lite frustrerande att anledningen till att vi inte ökat ännu mer är att våra bästsäljare tog slut i våras. Vi har sålt fler skor än vad vi någonsin hade kunnat tro, vilket förstås i grund och botten är fantastiskt. Nu när vi vet vad vi kan ska det därför bli riktigt spännande att se vad vi kan åstadkomma nästa år.

Har du något bra tips för den som driva sin egen e-handel?

– Det är egentligen två saker. Det ena är att våga vara kreativ och testa många olika saker. Till slut hittar du något som fungerar riktigt bra och då är det bara att gasa. Sedan måste man också alltid fatta sina beslut utifrån data. Det är väldigt lätt att man förlitar sig på magkänsla eller gör som man alltid har gjort, men det är sällan det bästa alternativet. Siffror ljuger aldrig!

 

Vill du besöka Icebugs E-handel? Klicka här.

 

Vad säger våra kunder?

 

Peasy.nu

Peasy.nu skickar den viktigaste statistiken och nyckeltalen från din e-handel till din mail varje morgon. Vill du hålla koll under dagen så använder du vår app som alltid är uppdaterad.
Inget att installera, ställa in eller förändra i din nuvarande lösning.