Ordlista för e-handel

Avvisningsfrekvens (BR – Bounce rate)

Avvisningsfrekvens är en term som talar om hur stor procentandel som endast besöker en sida på din sajt (dvs där personen lämnar webbplatsen direkt från ingångssidan). Det finns en avvisningsfrekvens för alla sidor.

Försäljning

Försäljning för en period är summan av alla ordrar, minus alla returer och avbrutna ordrar vi känner till när vi räknar ut siffran. Konverteringsgrad (CR – Conversion rate) Används för att mäta hur ofta ett mål uppfylls, hur stor andel av besökarna som tar de steg du önskar, t ex lägger en order, tecknar sig för ett nyhetsbrev, läser igenom ett visst antal steg i en guide.  

Kundnöjdhet (NPS – Net Promoter Score)

Hur nöjd kunden är med dig som bolag eller med din produkt. För att ta reda på sin NPS så ställer man frågan: Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera det här företaget till en vän eller kollega? Frågan besvaras sedan på en elvagradig skala från 0-10.  

Livstidsvärde (CLTV – Customer Life Time Value)

Livstidsvärde anger hur mycket man kommer att att tjäna totalt på en kund så länge hen är kund. Istället för att räkna varje inköp för sig så lägger man ihop alla inköp som en kund totalt har gjort. Nyckeltal (KPI – Key Performance Index) Nyckeltal är dina viktigaste mätetal (till exempel försäljning, lönsamhet och lagersaldo). Utifrån dessa kan du mäta och jämföra och se hur det går för din verksamhet och vad som kan förbättras.  

Populära kanaler

Kanaler är olika platser som trafiken till din site kommer från, t ex sociala medier, direkttrafik, email och via länkar (referrals).

Sessioner

När det kommer en besökare till din site startas en session, denna session brukar vara aktiv i 30 min.

Snittordervärde (AOS – Average Order Size)

Medelvärdet på ordrarna i t ex en e-handel.

Toppsidor

De sidor på din site som har flest besökare.

Toppsäljare

De produkter som det säljs flest av.

Enklaste sättet att ha koll på din e-handel direkt i mobilen

Nyheter