Så skapar Northern Spirit global tillväxt
Att lansera ett nytt varumärke i en bransch med tuff konkurrens är något av det svåraste man kan göra – men det går. Det vet Northern Spirit, som dessutom lyckas göra det globalt.
Få har missat genomslaget som träningsformerna CrossFit och functional fitness har fått – och kanske inte heller vilka affärsmöjligheter den skapat. Runtom i världen finns över 15 000 certifierade CrossFit-anläggningar och miljontals personer utöver regelbundet funktionell träning, vilket gör det till en jätteindustri.
Ett av bolagen som rider på den vågen är Northern Spirit. Bolaget grundades 2015 och har sedan dess vuxit snabbt, för att i dag vara på väg mot 30 miljoner kronor i omsättning. Northern Spirit har haft stor framgång med att arbeta med ambassadörsnätverk och sociala medier, men har också utvecklat en effektiv affärsmodell där man kan erbjuda print on demand med en lång rad olika motiv.
– Det innebär dels att vi kan ha ett litet lager då produkterna kan ligga där oprintade. Men det innebär också att vi har kunnat göra custom-beställningar för olika anläggningar som vill ha snygga och praktiska kläder med sina egna tryck. Det har varit mycket efterfrågat och har också gett oss bra exponering, säger Kristofer Hillhammar, delägare och styrelseledamot i Northern Spirit.
Daglig överblick
I stället för att starta med Sverige har Northern Spirit mer eller mindre gjort internationell succé direkt. Produkterna säljs i dag globalt, vilket också innebär att den egna verksamheten blivit allt svårare att överblicka. Sedan en tid tillbaka har man dock en lösning på det problemet – och den stavas Peasy.
– Peasy har varit extremt användbart för oss som är aktiva på så många marknader. Vi har Peasy påkopplat på vår e-handelsplattform Jetshop, vilket gör att allt sker automatiskt. Eftersom Peasy också omräknar lokal valuta till svenska kronor blir det hela väldigt enkelt att ta till sig. Tidigare har vi själva suttit och summerat försäljningen i åtta olika valutor, vilket tagit enormt mycket tid, säger Kristofer Hillhammar, och fortsätter:
– Den kompletta rapporten som kommer varje morgon är mycket uppskattad av så väl styrelse som medarbetare då alla får bättre insyn i hur det går. Det är också uppskattat att den kommer på mail vid 06 varje morgon. Det är en bra start på dagen där vi kan börja med att gå igenom gårdagens försäljning, för att sedan vara proaktiva och tidigt se vilka delar vi behöver följa upp eller satsa extra på.
Siffror som stämmer
En annan detalj som Kristofer Hillhammar lyfter fram är vikten av att agera utifrån data som faktiskt stämmer överens med verkligheten – vilket inte alltid är fallet med alla verktyg.
– Tar man Google Analytics till exempel så är det ett fantastiskt verktyg för jättemånga saker, till exempel att analysera användarvänligheten. Men den tekniska implementationen är cookiebaserad, vilket innebär att användaren behöver lämna spår efter sig. Och det vill inte alla idag. Mellan 5 och 15 procent accepterar inte cookies vilket skapar en differens, säger Kristofer Hillhammar, och fortsätter:
– Man kan ändå dra bra slutsatser för användarvänligheten, men man får inte den exaktheten i försäljningen som vi vill och behöver ha som e-handlare. Siffrorna kan inte diffa med uppemot 15 procent, det blir inte tillförlitligt. Med Peasy får vi istället en exakt och lättanvänd rapport som gör våra liv mycket enklare.
Kristofer Hillhammars bästa tips för att lyckas med e-handel:
1. Kvalitativ trafik. ”Jobba igenom hur du driver trafik. Fokusera på kvalitet och köp inte
irrelevant trafik.”
2. Konvertera. ”Jobba med en bra sajt. Se till att ha rätt priser, rätt betallösningar och rätt
fraktlösningar, så att du konverterar så bra som möjligt.”
3. Överleverera. ”Lova aldrig 2 dagars leverans och leverera på 3. Lova istället 5 dagars leverans och låt kunden bli positivt överraskad.”
4. Lojalitet. ”Många har en utmaning i att de måste köpa varje kund. Det blir väldigt dyrt. Skapa lojalitet hos dina kunder, återaktivera dem så att de kommer tillbaka flera gånger.”
5. Kreativitet. ”Testa saker, mät dem och följ upp. Egentligen är det inte svårare än så.”
Vill du besöka Northern Spirits E-handel? Klicka här.
Vad säger våra kunder?

Innan Peasy startade satt vi och klippte och klistrade data från flera olika källor för att skapa våra månadsrapporter. Nu får våra influencers aktuell försäljningsdata varje morgon, vecka och månadsvis vilket innebär att de kan se resultat och effekter direkt på deras marknadsföringsaktiviteter och contentskapande.
Daniel Kvist
COO & Co-founder, ACOS

Peasy har förändrat vårt sätt att jobba. Vi inleder varje dag med att analysera Peasys siffror från gårdagen. Det här gör att vi får en snabb överblick över hur det går för oss, men ger oss också ett bra underlag för att kunna bestämma vad vi ska fokusera på under dagen. Med bra och lättillgänglig data blir det enklare att fatta rätt beslut.
Läs mer...
Marie Thomasson
Head of Demand, Icebug

Peasy har varit helt avgörande för att ge medarbetare och styrelse på Northern Spirit insyn i verksamheten. Det första vi gör på morgonen är att ta del av aktuella och framförallt pålitliga försäljningssiffror. Att vi dessutom får all valuta omräknad till svenska kronor har sparat väldigt mycket tid för oss.
Läs mer...
Kristofer Hillhammar
Delägare och styrelseledamot, Northern Spirit

Som litet företag är det jätteskönt att få dagliga rapporter. När alla kan få en snabb överblick blir det enklare att förstå hur det går och då blir alla mer involverade. För oss som också gör ganska små kollektioner är det också tacksamt att varje dag få en topplista över de mest sålda produkterna
Läs mer...
Michelle Winter
E-handelsansvarig, Jumperfabriken
Peasy.nu
Peasy.nu skickar den viktigaste statistiken och nyckeltalen från din butik till din mail varje morgon. Vill du hålla koll under dagen så använder du vår app som alltid är uppdaterad.
Inget att installera, ställa in eller förändra i din nuvarande lösning.